10 příznaků syndromu vyhoření. Jak proti nim bojovat?

Cítíte, že nemáte energii, abyste se setkali s kamarády, nemáte sílu na sportování a z práce jste rozčarovaní? Nesnášíte, když musíte ráno vstávat a strávit celý den v práci? Už nemáte žádný katalyzátor na to, abyste filtrovali všechny negativní věci z práce?

Pokud jste na všechny otázky odpověděli slovíčkem ano, pravděpodobně trpíte syndromem vyhoření, jinak nazývaného také jako syndrom vyhasnutí, či vyprahlosti. Jde o psychický stav vyčerpanosti, kdy člověk ztrácí profesionální nebo osobní zájem nebo nadšení při výkonu práce. Klíčovou složkou syndromu je emoční vyčerpanost, kognitivní vyčerpání a "opotřebovanost" a často i celková únava. Všechny hlavní složky syndromu vycházejí z chronického stresu. Symptomy úplného vyhoření je velká únava, deprese a stavy úzkosti. Provázené jsou také i poruchami paměti a soustředěním, jakožto i poruchami spánku nebo trávicí problémy.

Americká psychologická asociace popisuje stav syndromu vyhoření jako úplné vyčerpání a nezájem člověka o věci, což vede k poklesu pracovního výkonu. Americký psycholog David Ballard popsal vyhoření jako konečné stadium chronického stresu. Pokud se syndrom vyhoření neléčí, může mít katastrofální dopad na zdraví lidí, jejich štěstí, vztahy a také pracovní výkon. Proto si dávejte pozor, když zaznamenáte jeden ze symptomů vyhoření.


10 znaků syndromů vyhoření:

1. Vyčerpání
Vyčerpání se projevuje, pokud se cítíte neustále unavení, bez ohledu, jakou činnost vykonáváte. Vyčerpání však může být emocionální, mentální nebo fyzické. Máte prostě pocit, že nemáte žádnou energii.

2. Nedostatek motivace
Pokud Vás už máloco nadchne a už nemáte vnitřní motivaci k práci, pravděpodobně stojíte tváří v tvář syndromu vyhoření. Jaké jsou další příznaky? Ráno odcházíte z nechutí do práce a den v práci se vám neskutečně vleče.

3. Frustrace, cynismus a další negativní emoce
Možná máte pocit, že Vám nezáleží na tom, co děláte a jste zklamaní se všeho. Na sobě můžete pozorovat více pesimistickou náladu, kterou jste předtím tak často nepociťovali. Je pravda, že každý člověk čas od času prožívá negativní období, ale to většinou netrvá dlouho. Pokud negativní emoce trvají příliš dlouho, můžete si "podat ruku" se syndromem vyhoření.

4. Kognitivní vyčerpání
Syndrom vyhoření nebo chronický stres ovlivňuje pozornost a soustředění. Pokud je člověk ve stresu, jeho pozornost se zaměřuje na negativní prvek, který je vnímán jako hrozba. V krátkém horizontu se lidský mozek a tělo umí s hrozbou vypořádat a vrátit se tak k normálnímu fungování. Pokud se však stres stává chronickou záležitostí, člověk začíná mít velké problémy, aby svou pozornost soustředil i na jiné věci. Útěk nebo boj s problémem může negativně ovlivnit schopnost řešit problémy a rozhodovat se. Projevuje se to i vyšší zapomnětlivostí a neschopností pamatovat si.

5. Slabý pracovní výkon
Nejste si jisti, zda trpíte syndromem vyhoření? Porovnejte si Váš současný pracovní výkon s výkonem v předchozích letech. Vyhoření se neprojevuje ihned, ale je výsledek delšího působení. Pouze dlouhodobý trend odhalí, zda trpíte syndromem vyhoření.

6. Mezilidské problémy na pracovišti
Inklinujete jednomu z vyjmenovaných chování? Máte v poslední době více konfliktů s ostatními lidmi, nevíte se bránit argumenty? Povídáte si mnohem méně s kolegy v práci nebo s členy rodiny? Příznakem je i fakt, že jste fyzicky přítomni při rozhovoru, ale duchem nepřítomní.

7. Snížená péče o sebe
Lidé trpící syndromem vyhoření jsou často propagátory nezdravého způsobu života, nadměrně pijí, kouří, jedí příliš nezdravá jídla a mají nedostatek spánku. Myslí si, že svůj problém vyřeší prášky na spaní nebo pitím alkoholických nápojů. Protože je "užírá" stres, svou energii si doplňují nadměrným pitím kávy nebo přicházejí do práce mezi posledními.

8. Pracovná posedlost
Pracovní posedlost se projevuje přílišnou péčí o práci, i když se v práci nenacházíte. Pokud se chcete "uzdravit" a nepřemýšlet nad prací po pracovní době, v době strávenou s rodinou, s přáteli, zastavte proud svých myšlenek o práci.

9. Pokles spokojenosti
Lidé mají čas od času tendence cítit se méně šťastní a nespokojení kvůli kariéře nebo soukromému životu. Tento stav však nemůže trvat do nekonečna.

10. Zdravotné problémy
Chronický stres vytváří vážné zdravotní problémy - deprese, obezitu, zažívací problémy nebo problémy se srdcem.

Nejdůležitější fakt je, aby si člověk uvědomil, že má jeden ze znaků syndromu vyhoření a začal proti symptomům bojovat. Stačí provádět jednoduché činnosti, při kterých přijde člověk na jiné myšlenky, jako například poslech hudby, čtení knih, procházky nebo návštěvy s přáteli a rodinou.

Rady jak porazit syndrom vyhoření:

1. Najděte si (nepracovní) aktivity po práci
2. Odpojte si internet ze svému smartphonu nebo tabletu
3. Dopřejte si dostatek spánku
4. Organizujte si svůj čas, v práci i v soukromí
5. Buďte pozitivně naladěni
6. Pokud máte něčeho "po krk", skončete s tím

 

Čím dřív si to přiznáte, tím lépe

Váš DŽOB tým