20 tipů, jak být více produktivní a zároveň šťastný v práci

Práci si spojujete s rutinou, úsilím, únavou a případně i s problémy? Přečtěte si, co dělat, aby se práce pro Vás stala snesitelnější a cítili se v práci znovu šťastní a produktivní. Zní to jako sen?

Přinášíme Vám 20 jednoduchých tipů, které Vám pomohou změnit způsob náhledu na práci. Pokuste se jednotlivé rady uvést do praxe a uvidíte, že do práce budete chodit více pozitivně naladěni.

1. Plánování

Pokud chcete, aby Vaše práce byla efektivní, musíte si vytvořit plán. Nevěšte hlavu, pokud se Vám nepodaří splnit hned celý seznam úkolů. Každý den začněte plánováním. Vstaňte o 15 minut dříve, než jste zvyklí a zamyslete se nad tím, co byste měli udělat v tento den. Stanovte si 3 priority pro daný den, ať přesně víte, na co se máte zaměřit.

2. Vypněte počítač

Jestliže můžete některé úkoly udělat bez použití počítače, vypněte ho. Není nic horšího, než trávit před monitorem zbytečné hodiny. Jestli počítač v práci potřebujete k činnosti neustále, pokuste se ho omezit alespoň doma. Sociální sítě nemusí být součástí Vašeho každodenního života.

3. Nekontrolujte hned e-maily

Nevrhejte se hned po příchodu do zaměstnání na kontrolu Vaší e-mailové schránky. Začněte vždy prioritními úkoly.

4. Dělejte si přestávky

Věřte, že člověk, který dělá pravidelné přestávky v zaměstnání, je výkonnější. Pokud pracujete na počítači celý den, měli byste si v pracovní době dělat 5ti minutové přestávky každou hodinu. Dopřejte pauzu nejen svým očím, ale ulevte také zápěstí a páteři. Uvidíte, že se Vám bude hned pracovat lépe.

5. Zúročte čas, během kterého dojíždíte do zaměstnání

Pokud Vám dojíždění do zaměstnání zabere nějaký ten čas, zkuste ho využít naplno. Zlepšete si náladu poslechem své oblíbené skupiny, rádia nebo si přečtěte článek v novinách. Anebo využijte tento čas ještě produktivněji. Například učením cizích jazyků prostřednictvím zahraničních rádií nebo pročtěte nejnovější zprávy z ekonomiky případně diskuse, které souvisejí s Vaší prací.

6. Určete si priority

V případě, že se Vám nahromadí příliš pracovních úkolů, zaměřte se na ty prioritní, ostatní můžete vyřešit, až bude volněji.

7. Buďte dochvilní

Stačí, pokud se zpozdíte s jedním úkolem a hned je Váš plán v troskách. Proto doporučujeme plánovat svůj čas chytře, ujistit se, že časy a data událostí a schůzek se nepřekrývají, že máte dostatek času, abyste nepřišli pozdě, nemuseli spěchat a nevyvolali tak stresové situace, které, jak víme, nepomáhají nikomu.

8. Řiďte se humorem a optimismem

Být profesionálem, neznamená, že se musíte chovat vážně po celou dobu. Úsměv na tváři neznamená, že se poflakujete a nadšení není výraz, kterým nelze přijmout výzvu. Pokuste se obklopit pozitivními a přátelskými lidmi v práci, přidejte ke všemu humor, dokonce i v případě, že se některé věci úplně nepovedou.

9. Vyhněte se pesimistům

Existují lidé, kteří si dokážou celou dobu jen stěžovat nebo ke všemu přistupovat s pesimismem. Měli byste se pokusit takovým lidem vyhnout, a když to není možné, zkuste úplně vypnout nebo odříznout svého pesimistického kolegu protiargumenty. Pokud si kolega stále jen stěžuje a fňuká, je na čase, změnit téma.

10. Zvolněte tempo, pokud máte špatný den

Nikam nespěchejte. Zaměřte se na jeden úkol. Pokud před sebou máte pracovní úkoly, které vyžadují koncentraci a můžete je přeložit na jiný den, než právě tento, udělejte to.

11. Vyhněte se silným emocím

Šibeniční termíny, nepříjemné schůzky, náladový šéf, hrubý zákazník, nefungující počítač. Tohle všechno Vás může vyvést z rovnováhy. Neměli byste však z toho dělat žádné drama. Smiřte se s tím, že takové věci se můžou stát, nic se nezmění a dělejte si svou práci v klidu dál.

12. Pryč od konfliktů s ostatními

Obvykle, když se lidé hádají, oslabuje tento fakt celý tým. Každá hádka nepříznivě ovlivňuje vztahy mezi zaměstnanci, kteří se musí přiklonit či upřednostnit jednoho z účastníků hádky. Radíme Vám, nezapojujte se do jakéhokoliv sporu. Zpomalíte tak jen svou práci a nebudete se moci soustředit na Vaše cíle a plány.

13. Podělte se o své výsledky

Pokud se Vám něco podařilo, nemlčte a nedoufejte, že si někdo domyslí, že je to Vaše práce. Nejde o to, abyste se pochlubili, ale o to, aby se Váš šéf či kolegové dozvěděli, že jste ta správná osoba na správném místě, která si možná zaslouží i víc.

14. Požádejte o pomoc nebo radu

Nebojte se spolehnout na druhé. V případě pochybností požádejte svého kolegu o názor nebo pomoc. Na tom není nic špatného. Nezapomeňte, že kolega Vám může pomoci rychleji se poprat s úkolem, vyvarovat se chyb a nezaseknout se na Vašich neznalostech či pochybnostech.

15. Postavte se čelem těžkému zadání

Přidělil-li Vám šéf obtížný úkol, nikdy ho neodkládejte na poslední chvíli. Časový pres nebo nechuť k danému úkolu Vás může deprimovat ještě více. Zatněte zuby a pusťte se do práce ihned, jakmile konkrétní úkol dostanete.

16. Požádejte o více času

Pokud Vám někdo položí těžkou otázku nebo předloží své návrhy, které nečekáte, nemusíte odpovídat a vyjádřit se hned. Požádejte o čas na přemýšlení. Přiznejte, že v tuto chvíli nejste schopni reagovat. Tím zabráníte neuvážené odpovědi, které byste mohli litovat.

17. Skončete se špatnými návyky

Zkuste se jeden den sledovat a kontrolovat své chování a návyky při práci. Co je pro Vás nejobtížnější v pracovní době? Kdy reagujete přehnaně? Když plníte pracovní úkol? Nebo pracujete na úkolu s nesprávnými lidmi? Zapište si své postřehy a později, až budete mít volnou chvilku, vyberte jednu nebo dvě poznámky, které byste chtěli na svém chování zlepšit. Zaměřte se na svůj cíl. Například pokud se nemůžete zbavit pokušení v pracovní době navštěvovat sociální sítě, zablokujte si tyto stránky na firemním počítači.

18. Vyslechněte kritiku

Nikdy neodmítejte kritiku od druhých, a to ani od člověka, kterého nemáte rádi nebo kterého nerespektujete. Právě tito lidé totiž mohou mít daleko přesnější odhad Vaší osobnosti, mohou to myslet upřímněji, než osoby, ke kterým máte blízko. Neberte si všechny věci osobně. Poslouchejte a přemýšlejte, třeba byste mohli některé věci vyřešit společně.

19. Přizpůsobte se

Přizpůsobení se k novému prostředí představuje základní dovednost, díky které mají živé organismy šanci na přežití i v extrémních podmínkách. Stejně tak tomu je v pracovním prostředí. Každý se musí naučit přijmout měnící se podmínky. Platí to nejen pro jednotlivce, ale pro celou společnost. Musíte být připraveni a otevřeni změnám. Využijte naplno Vašich předchozích zkušeností a uvidíte, že si na nové věci zvyknete poměrně snadno.

20. Studujte a zdokonalujte své dovednosti

Vždy se snažte najít příležitost, abyste se naučili něco nového a zlepšili tak své dovednosti či znalosti. Neberte firemní školení či seminář jako nutné zlo, ale snažte si uvědomit, že vždy se můžete dozvědět něco nového, něco se přiučit, hledejte zkrátka to pozitivní. Pokud je společnost, ve které jste zaměstnáni, ochotna zvýšit Vaši kvalifikaci, prohloubit znalosti či dovednosti, využijte toho!

 

Váš DŽOB tým