4 nejdůležitější pracovní vztahy, které byste měli "pěstovat"

Způsob, jakým budete komunikovat a vycházet s ostatními je velmi důležitý. Tak jako každý vztah, i ten pracovní se zakládá na důvěře a pevném základě. Říká se, že vztahy jsou základem všeho, o co se v životě snažíte dosáhnout a totéž platí i pro společnost.

Pokud jste osoba odpovědná za chod a koordinaci pracovníků, víte, že s růstem firmy roste i odpovědnost a zároveň narůstají i vztahy ze zákazníky, dodavateli, konkurenty, představiteli v odvětví, finančníky nebo odbornými poradci. Pracovní a profesionální vztahy jsou velmi důležité a od nich také závisí úspěch firmy. Úspěch ve firmě můžete mít díky cíleným, nezávazným, obchodním vztahům nebo vztahům, které jsou založeny na důvěře.

Pokud jste živnostník nebo majitel firmy, důležité je budovat si vztahy ve svém okolím postupně a ne až tehdy, kdy budete ve skutečnosti někoho potřebovat. Jak se říká, je lepší otevřít zásuvku, která je naplněna, než ji otevřít a zjistit, že je prázdná a až potom ji naplňovat.

Představujeme Vám 4 druhy vztahů, které byste měli postupně "pěstovat":

1. Cílené vztahy
Do této kategorie spadají lidé, kteří pracují ve stejném odvětí jako Vy nebo Vaše konkurence. Je dobré spojit se s lidmi pracujícími ve stejném odvětví, protože můžete vytěžit z toho, co nabízejí oni a Vy jim poskytnete benefit, že o Vás budou vědět.

Jde o cílený obchodní vztah, který není založen na osobním styku. Můžete si přidat tyhle lidi na sociální síti, vyměnit si vizitky na společenské události nebo konferenci. Pokud se budete stýkat se správnými lidmi, v případě, že se změní legislativa nebo tržní podmínky ve Vašem odvětví, můžete se na ně přímo obrátit.

2. Nezávazné vztahy
Předtím než někoho požádáte o radu nebo pomoc, musíte s ním navázat kontakt. Nejlepším místem k navazování kontaktů jsou různé veřejné události - konference, semináře, přednášky, výstavy nebo speciální eventy vytvořené organizací nebo sdružením podnikatelů z daného odvětví. Na těchto setkáních můžete navázat nezávazný vztah s různými zajímavými lidmi, jejichž kontakty můžete využít při další spolupráci.

Nevázané vztahy je třeba čas od času udržovat. Je dobré, pokud si na další podobné akci dohodnete setkání s tímto člověkem. Stačí prohodit mezi sebou pár slov o byznysu nebo o úspěších, které jste za poslední období dosáhli. Vždy se najde společný prostor k diskusi. Tímto způsobem můžete vidět, že váš vzájemný vztah pomalu narůstá. V budoucnu se Vám může stát, že budete potřebovat změnit dodavatele a takový člověk Vám ochotně někoho doporučí. Cennou radu Vám mohou dát lidé, kteří dlouhá léta pracují ve stejném odvětví. Poradit Vám mohou nejen ohledně dodavatelů, ale i při různých obchodních rozhodnutích.

3. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy si vyžadují už osobnější kontakt. Využívají jich manažeři k dosažení konkrétních obchodních cílů. Při obchodních vztazích je jasně definováno, co každá ze stran může udělat pro tu druhou. Slouží k dosažení cílů, kariérního růstu nebo osobního rozvoje.

Obchodní partneři mají vztah založený na důvěře a respektu, protože často pracují na společných projektech, a tak každá ze stran musí dodržet svou část dohody.

4. Vztahy založené na důvěře
Vztahy mezi podnikateli nebo kolegy založené na důvěře jsou ty nejosobnější, nejcennější a nejtrvalejší. Lidé, s nimiž máte vytvořen takový vztah, jsou Vašimi mentory nebo blízkými spolupracovníky. Takový vztah by měl existovat mezi vedoucími pracovníky a partnery ve společnostech.

Chcete-li vytvořit pracovní vztah založený na důvěře, musíte postupně budovat vztahy s druhými lidmi, socializovat se nebo použít "networking". Abyste si vytvořili takové vztahy, měli byste nabízet své služby, produkty nebo své odborné znalosti, aniž byste očekávali protislužbu od druhé strany. V momentě, když tak učiníte, naroste mezi vámi důvěra a nakonec může dojít k obchodní transakci, při které ani jeden nebude chtít zneužít vzájemný vztah nebo nekalé obohacení se na zisku.

Vztahy založené na důvěře vyžadují nejvíce práce a tvořivosti, ale určitě stojí za jejich "pěstování", protože vytvářejí obrovské příležitosti a mají dlouhodobý dopad pro firmu.

Nemusíte si udržovat hluboké vztahy s každým člověkem, kterého potkáte. Zvolte si pouze několik z nich, se kterými budete udržovat důvěryhodný vztah a s dalšími budete udržovat cílené, nezávazné a obchodní vztahy.

 

Vztahy jsou jako květiny, nestaráte se o ně, uvadnou. Tak ať máte rozkvetlou celou zahradu

Váš DŽOB tým