Od pracovního místa Vás dělí už jen pohovor, na kterém máte šanci vyzdvihnout všechny Vaše kvality. Poradíme Vám, jak okouzlit personalistu pomocí osmi jednoduchých kroků.
Perfektní pohovor v 8mi krocích:
1. Buďte milý/milá
Je to už možná klišé, ale první dojem je opravdu důležitý. Snažte se navázat oční spojení s personalistou nebo osobou, která s Vámi dělá pracovní pohovor. Usmějte se a tím odlehčíte napjatost v konverzaci. Posaďte se proti personalistovi a při kladení otázek použijte na začátku otázky jeho jméno.
Každý chce pracovat s lidmi, které má rád a kteří se líbí i jemu. Takto vypadá začátek dobré spolupráce.
2. Příprava na pracovní pohovor
Nikdy nezačínejte pracovní pohovor větou: "Chci práci" nebo "Potřebuji práci". Možná opravdu potřebujete práci, ale to, že potřebujete práci musí být zřejmé z toho, jak budete na pohovor připraveni a jak budete odpovídat na kladené otázky personalistou.
3. Co je pro Vás důležité?
Položte si otázku, co je pro Vás skutečně důležité. Když už získáte představu o náplni práce ve společnosti, nebojte se zeptat personalisty na otázky typu:
"Kdo bude mým přímým nadřízeným?"
"S jakým týmem budu pracovat?"
"Proč společnost obsazuje danou pozici?"
Možná už trochu předbíháme události, ale pokud během pohovoru dostanete od personalisty pozitivní reakci směřující k výsledku pohovoru, můžete naznačit, že v případě dohody z obou stran byste ještě před začátkem pracovního poměru rádi poznali kolektiv lidí a manažera, se kterým budete spolupracovat. To však pouze v případě, že si to Vaše pozice vyžaduje.
4. Personalista Vás identifikuje
Po několika pohovorech na jednu pracovní pozici si personalista nezapamatuje všechny informace o Vás. Jeho úkolem je, dělat si poznámky k Vašemu životopisu. Proto jsou personalisté zvyklí identifikovat jednotlivé uchazeče na základě výraznějších rysů. Jednou z nich může být i Vaše oblečení.
5. Co můžete nabídnout?
Před pohovorem si připravte odpověď na otázku: "Co můžete nabídnout společnosti?" Pokud disponujete nějakými speciálními technickými schopnostmi, řekněte je na pohovoru.
6. Nepoužívejte slova a fráze jako… Nevím, Nemohu, Nedá se
Při rozhovoru se vyhněte používání negativních slov a frází. Je předpoklad, že personalista si zapamatuje hlavně negativní slovíčka. Snažte se sdílet pozitivní pracovní úspěchy nebo pozitiva z pracovního procesu. Nikde není psáno, že i ta nejhorší chyba Vám nemůže přinést nejlepší zkušenost do života.
7. Žádejte o práci na základě faktů
Na konci pracovního pohovoru byste měli mít vnitřní pocit, zda se Vám líbí pracovní nabídka nebo ne. V případě, že potřebujete více informací, zeptejte se personalisty na pohovoru nebo dodatečně mu zavolejte nebo napište e-mail. Pokud jste si jistý, že práci chcete získat, použijte "odvážné" věty:
"Rád bych se začlenil do pracovního týmu."
"Rád pracuji v týmu, protože rád sdílím informace s ostatními členy týmu."
"Nemám problém vycestovat na pracovní cestu, protože cestování je mou zálibou."
8. Upevněte si kontakt s personalistou
I po pracovním pohovoru zůstaňte v kontaktu s personalistou. Po příchodu domů mu napište e-mail s poděkováním, že jste se mohli zúčastnit pohovoru a co Vám pohovor přinesl.
Váš DŽOB tým