8 praktických způsobů, jak zazářit na pracovním pohovoru

Od pracovního místa Vás dělí už jen pohovor, na kterém máte šanci vyzdvihnout všechny Vaše kvality. Poradíme Vám, jak okouzlit personalistu pomocí osmi jednoduchých kroků.

Perfektní pohovor v 8mi krocích:

1. Buďte milý/milá
Je to už možná klišé, ale první dojem je opravdu důležitý. Snažte se navázat oční spojení s personalistou nebo osobou, která s Vámi dělá pracovní pohovor. Usmějte se a tím odlehčíte napjatost v konverzaci. Posaďte se proti personalistovi a při kladení otázek použijte na začátku otázky jeho jméno.
Každý chce pracovat s lidmi, které má rád a kteří se líbí i jemu. Takto vypadá začátek dobré spolupráce.

2. Příprava na pracovní pohovor
Nikdy nezačínejte pracovní pohovor větou: "Chci práci" nebo "Potřebuji práci". Možná opravdu potřebujete práci, ale to, že potřebujete práci musí být zřejmé z toho, jak budete na pohovor připraveni a jak budete odpovídat na kladené otázky personalistou.

3. Co je pro Vás důležité?
Položte si otázku, co je pro Vás skutečně důležité. Když už získáte představu o náplni práce ve společnosti, nebojte se zeptat personalisty na otázky typu:

    "Kdo bude mým přímým nadřízeným?"

    "S jakým týmem budu pracovat?"

    "Proč společnost obsazuje danou pozici?"

Možná už trochu předbíháme události, ale pokud během pohovoru dostanete od personalisty pozitivní reakci směřující k výsledku pohovoru, můžete naznačit, že v případě dohody z obou stran byste ještě před začátkem pracovního poměru rádi poznali kolektiv lidí a manažera, se kterým budete spolupracovat. To však pouze v případě, že si to Vaše pozice vyžaduje.

4. Personalista Vás identifikuje
Po několika pohovorech na jednu pracovní pozici si personalista nezapamatuje všechny informace o Vás. Jeho úkolem je, dělat si poznámky k Vašemu životopisu. Proto jsou personalisté zvyklí identifikovat jednotlivé uchazeče na základě výraznějších rysů. Jednou z nich může být i Vaše oblečení.

5. Co můžete nabídnout?
Před pohovorem si připravte odpověď na otázku: "Co můžete nabídnout společnosti?" Pokud disponujete nějakými speciálními technickými schopnostmi, řekněte je na pohovoru.

6. Nepoužívejte slova a fráze jako… Nevím, Nemohu, Nedá se
Při rozhovoru se vyhněte používání negativních slov a frází. Je předpoklad, že personalista si zapamatuje hlavně negativní slovíčka. Snažte se sdílet pozitivní pracovní úspěchy nebo pozitiva z pracovního procesu. Nikde není psáno, že i ta nejhorší chyba Vám nemůže přinést nejlepší zkušenost do života.

7. Žádejte o práci na základě faktů
Na konci pracovního pohovoru byste měli mít vnitřní pocit, zda se Vám líbí pracovní nabídka nebo ne. V případě, že potřebujete více informací, zeptejte se personalisty na pohovoru nebo dodatečně mu zavolejte nebo napište e-mail. Pokud jste si jistý, že práci chcete získat, použijte "odvážné" věty:

    "Rád bych se začlenil do pracovního týmu."

    "Rád pracuji v týmu, protože rád sdílím informace s ostatními členy týmu."

    "Nemám problém vycestovat na pracovní cestu, protože cestování je mou zálibou."

8. Upevněte si kontakt s personalistou
I po pracovním pohovoru zůstaňte v kontaktu s personalistou. Po příchodu domů mu napište e-mail s poděkováním, že jste se mohli zúčastnit pohovoru a co Vám pohovor přinesl.

 

Váš DŽOB tým