Dovolují si na Vás kolegové? Vybudujte si v práci autoritu a respekt

V každém zaměstnání se najde alespoň jeden člověk, který je ke všem svým kolegům milý, příjemný, chová se k nim s respektem a laskavostí. Tato osoba jen málokdy dostane od nich zpět to, co jim dává. Trápí Vás podobný problém? Nastal čas, abyste se odhodlali ke změně a začali se chovat jinak. Jak na to?

Zjistěte, co vlastně znamená slovo respekt

Je základní lidskou potřebou být součástí skupiny či společenství, stejně silnou touhou je však i být respektován její členy. Respekt přináší s sebou i pocit toho, že je člověk potřebný a přínosný pro jiné. Totéž platí i v práci. Potřebuje vědět, že je slyšen, akceptován a je k němu přistupováno jako k profesionálovi. Zatímco někteří si myslí, že respekt si člověk musí zasloužit, pravdou je, že by měl patřit každému. Ať už jde o zaměstnance, kolegy či nadřízeného.

Jste i Vy příliš hodní k ostatním v práci?

Neumíte s jistotou říci, zda se tento problém týká i Vás? Podívejte se na několik následujících příkladů, jak zjistit, zda jste až příliš velkým dobrákem v práci:

- Bojíte se říci ne
- Cítíte se nedoceněný, protože Váš nadřízený neví o výsledcích Vaší práce
- Často se obětujete, jen abyste udělali ostatní šťastnými
- Váš názor je pro kolegy nepodstatný

Jak přestat být dobrákem v práci a získat si respekt

1. Respektujte nejprve sami sebe

Chcete-li, aby Vás respektovali ostatní, musíte si začít vážit nejprve sami sebe. Chvalte se, přestaňte se obviňovat z neúspěchů a naučte se, jak se motivovat v momentech, kdy Vám chybí odvaha.

2. Ukažte respekt a asertivitu druhým

Lidé se učí na příkladech. To znamená, že je musíte naučit, jak vypadá respektování někoho jiného. Začněte projevovat respekt a asertivitu Vašemu nadřízenému, Vašim kolegům či zákazníkům bez sladkých řečí a přehnaně milého chování. Buďte profesionální a přímí.

3. Naučte se někdy říci „ne“

Pokud jste v práci dobrák, velmi často se Vám stává, že neumíte říct ne. Vyzkoušejte toto: pokud Vás nejbližší kolega požádá, abyste něco vyřešili za něj, řekněte mu, že toho máte hodně a nevíte, zda byste stihli pomoci mu i s jeho úkolem. Dodejte, že pokud budete mít čas, rádi mu pomůžete.

4. Zastavte ty, kteří Vám neprojevují respekt

Pokud musíte jednat s problémovým kolegou, který se k Vám chová neuctivě a neprojevuje žádný respekt, je čas odstřihnout ho. Nedovolte nikomu, aby zneužíval Vaši dobrosrdečnou povahu a byl k Vám drzý, hrubý či agresivní. Poslechněte si ho a pak mu profesionálním způsobem dejte najevo, že mu dále nebudete tolerovat takové chování. Nemusí být na škodu dodat, že pokud v něm hodlá pokračovat, obrátíte se na nadřízeného.

Začněte postupně, krok po kroku, aplikovat tyto metody ve Vašem pracovním životě. Možná budete zpočátku pociťovat vinu nebo obavy, ale je to přirozené.

Váš tým DŽOB.