Pracovní etiketa: 10 největších chyb zaměstnance

Zabírá Vám jeden z kolegů místo u Vašeho pracovního stolu? Nebo jste ho viděli, jak si na pracovním stole stříhá nebo pilníkem upravuje nehty? Najdou se i kolegové, kteří nejsou schopni vyhodit z chladničky potraviny po expiraci? Existuje ještě několik chyb zaměstnanců na pracovišti, které narušují produktivitu práce. Mluvit bychom mohli dokonce o porušování pracovní etikety.

Představujeme Vám deset největších přešlapů zaměstnanců a návod, jak jim můžete pomoci:

1. Neumyté nádobí v kuchyňce
Jedna z věcí, která nejvíce dráždí spolupracovníky, je neumyté nádobí v kuchyňce. Pokud ještě chvíli zůstaneme ve firemní kuchyni a otevřeme v ní lednici, zjistíme, že mnoho kolegů "kašle" na jejich odložené potraviny, kterým končí doba spotřeby, a to nemluvíme o přinesených jídlech z domu.

TIP: Svým kolegům můžete zanechat milý vzkaz v kuchyni typu: "Chovejte se v kuchyni jako ve své vlastní. Respektujte přání těch zaměstnanců, kteří chtějí mít čistou kuchyni a v níž se mohou všichni příjemně stravovat. Vytvoříme si tak na pracovišti příjemnou atmosféru".

2. Pozdní příchod na schůzku
Nevěřili byste tomu, ale americký časopis HR Magazine uveřejnil odhad škody, kterou zapříčinili zaměstnanci svým opožděným příchodem na pracovní schůzku. Škoda se vyšplhala až do výše 3 miliard dolarů.

TIP: Na pracovní schůzku se doporučuje přijít o 5 minut dříve. Ukážete tím, že Vám na setkání záleží. Vše je samozřejmě o dobrém plánování.

3. Vetřelec na pracovišti
Na každém pracovišti se najdou zaměstnanci, kteří jsou doslova dychtiví po pikantnostech ze soukromého života druhých lidí. Není to však jejich starost. Nemluvíme o spolupracovnících, kterým se svěřujete se svým soukromým životem, ale o tzv. vetřelcích.

TIP: Je na každém zaměstnanci, aby uměl zhodnotit svůj čas a zorganizovat si práci a pracovní přestávky. Zaměstnancům, kteří raději klábosí, než pracují, je třeba to jednoduše říci.

4. Zapáchající jídlo
Zapáchající jídlo není nic příjemného. O to větší pozor si musí dávat zaměstnanci, kteří sedí v otevřených kancelářích. Pro člověka, který konzumuje příliš aromatické jídlo, to není problém. Je třeba být však shovívavý k ostatním kolegům.

TIP: Zapáchající jídlo byste si neměli přinést ke svému stolu, ale raději ho snězte v kuchyňce. Vyhýbejte se sendvičům s tuňákem, jídlům z ryb, česneku, cibuli, vejcím a zabijačkovým pochoutkám.

5. Nemocný zaměstnanec v kanceláři
Pokud je zaměstnanec nemocný a zůstává v práci jen kvůli docházce, není to vhodné řešení. Výkon takového zaměstnance rapidně klesá a svou nemocí může nakazit ostatní kolegy.

TIP: Některé společnosti poskytují svým zaměstnancům 3 nebo více dní do roka na doléčení (tzv. sick days). Pokud tyhle benefity společnosti neposkytují, je na zaměstnanci, jak se rozhodne. Svého nadřízeného může požádat o práci z domu nebo se rozhodne navštívit ošetřujícího lékaře, který mu vypíše nemocenskou.

6. Hluční zaměstnanci
Lidé v práci se většinou bojí upozornit hlučné zaměstnance, aby si povídali tišeji kvůli tomu, aby nebyli považováni za útočníky.

TIP: Každý zaměstnanec by měl respektovat druhého v práci. Proto, pokud budete žádat hlučného kolegu, aby mluvil tišeji, nikdy nezvyšujte tón hlasu, ani neprojevujte známky agrese. Hlučný kolega bude vždy mluvit hlasitěji, ale na svém hlasitém projevu může zapracovat. Proto s upozorněním nečekejte, nezlepší se to.

7. Šíření pomluv
Studie z Amsterodamské univerzity přinesla výsledky, že až 90% běžné pracovní konverzace jsou pouze drby. Výzkumníci z Technologického institutu v Georgii hovoří o rozšiřování polopravd v emailové komunikaci až kolem 15%.

TIP: Pokud si nemáte s kolegy co říct, nevymýšlejte si jen proto, abyste něco řekli.

8. Hlasité a dlouhé telefonické rozhovory
Při práci na otevřených pracovištích se lidé musí více akceptovat. Vychází to i z jejich různých potřeb. Proto se i Vám může stát, že se mezi Vašimi kolegy najdou ti, kteří si rádi vyprávějí s kamarády a známými po telefonu. Jejich sáhodlouhé telefonáty však vyrušují ostatní kolegy.

TIP: I v tomto případě je na místě upozornit daného kolegu, aby si své dlouhé telefonáty vyřídil v druhé místnosti. Neútočte na něj, pouze ho mile požádejte, aby nevyrušoval ostatní.

9. Pípání zpráv
Opět přicházíme do otevřených kanceláří. Tentokrát však druhé kolegy nevyrušuje hlasité mluvení kolegů nebo dlouhé telefonáty, ale upozorňovací tón v telefonu na příchozí zprávy z textových zpráv, ze sociálních sítí nebo z aktualizací telefonu.

TIP: Pokud máte i Vy telefon, na kterém denně přijímáte zprávy, nastavte si tón příchozích zpráv na tichý mód. Kolegové nemusí vědět o každé zprávě ve Vašem telefonu.

10. Individualista
Ve velkých firmách se preferují zaměstnanci, kteří jsou týmoví hráči. Najdou se však i takoví, kteří "hrají" pouze na svém vlastním hřišti. Tihle lidé nejsou schopni oslavovat úspěchy společnosti, ale pouze své vlastní.

TIP: Nebuďte individualistou, ale týmovým hráčem, který je ctižádostivý, přátelský a spolehlivý.

 

Váš DŽOB tým