Seznam chyb, které Vás zaručeně potopí na pohovoru

Odpověděli jste na inzerát nabízející práci Vašich snů, Váš životopis zaujal a Vaše zkušenosti a znalosti vedly k tomu, že jste byl pozván na první pohovor. Jak být u pohovoru úspěšným? Jaké jsou chyby v chování při samotném pohovoru? Společně se podíváme na nejčastější chyby, kterým je nutné se vyhnout, abyste zanechali dobrý dojem.

Pracovní pohovory jsou velmi stresující záležitostí, a tak je nutné se na ně dobře připravit. Každý se chce prezentovat v tom nejlepším světle a možná si to ani nemyslíte, ale první minuty setkání mohou rozhodnout o tom, zda Vás zaměstnavatel bude chtít do týmu či ne. A to díky Vašemu přístupu, chování nebo Vašim otázkám.

Nejspíš Vás některé rady zaskočí, ale opravdu se zakládají na skutečných chybách.

Rada číslo 1: Příprava je nejdůležitější

Předtím, než na pohovor vyrazíte, řádně si nastudujte veškeré dostupné informace o společnosti a rovněž pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Nejlepším zdrojem je internet, každá větší společnost má své webové stránky. Štěstí přeje připraveným. A není nic horšího, než jít na pohovor bez informací a klást nesmyslné otázky.

Rada číslo 2: Pozor na pozdní příchod

Nepřicházejte na pohovor na poslední chvíli, sami sebe vystresujete, budete udýchaní a upocení. Přijďte proto včas a chovejte se přátelsky ke všem lidem ve společnosti. Nikdy nevíte, kdo se bude podílet na rozhodnutí o Vašem přijetí. Jakékoliv zpoždění bude pro personalistu signálem, že jste se spolehlivostí na štíru.

Rada číslo 3: Zapůsobte na první dojem

Nepodceňujte v žádném případě první dojem, právě ten dá impuls k vytvoření první představy o Vás a Vaší osobnosti. Většina personalistů si ho vytvoří během pár minut a často není možné jej napravit. Důležitou roli hraje nejen Váš hlas, řeč těla, neverbální komunikace, ale také oblečení. Oblečení přizpůsobte pozici, o kterou se ucházíte. Platí však pro všechny pozice: zkuste působit vkusně, upraveně a zodpovědně. Vždy buďte slušní, pozdravte, představte se a usmívejte se. Snažte se zapůsobit ještě dříve, než se začnete bavit o konkrétní nabízené práci.

Rada číslo 4: Arogantnost není na místě

Buďte smělý, ale zachovejte si zároveň pokoru. Zdravé sebevědomí je nutné, jakýkoliv náznak arogance je však problém. Přehnané sebevědomí Vám spíše uškodí, než pomůže. Někteří uchazeči o zaměstnání přeceňují své síly, důležité je, umět se prodat a uvědomit si své znalosti a schopnosti. Věřte si, nevystupujte před personalistou jako hromádka neštěstí, snažte se udržovat oční kontakt, projevte zájem o to, co Vám personalista říká.

Rada číslo 5: Nelžete

Rozhodně si při pohovoru nevymýšlejte své schopnosti ani znalosti, které skutečně nemáte. Většinou se znalosti stejně prověřují v praxi a lež vyjde brzy najevo. Navíc i neverbální projev, který si mnohdy ani neuvědomujete, Vás může prozradit. Buďte upřímní, ukažte, že máte o danou pozici opravdu zájem a případné chybějící znalosti si rádi doplníte.

Rada číslo 6: Pozor na znalost cizích jazyků

Nejsnadněji personalista odhalí lež týkající se znalosti cizích jazyků. Počítejte s tím, že si Vaše znalosti personalista zcela jistě prověří, ať již cestou testu či konverzace. Pokud tedy máte v životopise uvedeno, že hovoříte komunikativně anglicky a v realitě jste tzv. věčný začátečník, který ze sebe je schopen vypravit jen věty typu: „Jak se máte, Jmenuji se….“ nebo naopak jste své jazykové znalosti využili naposledy u maturity, vězte, že personalista to odhalí záhy. Pro personalisty pak již nebudete představovat skupinu kandidátů, o které by nadále měli zájem, naopak budete působit nedůvěryhodným dojmem.

Rada číslo 7: Zlaté pravidlo

Zlatým pravidlem by mělo být: mluvte pouze, když se Vás zeptají. Pokud si začnete s personalistou nezávazně povídat, pravděpodobně prozradíte věci, které měly raději zůstat skryté. Vzpomeňte si na Váš poslední pohovor, který jste absolvovali a zkuste se zaměřit na všechny chyby, kterých jste se dopustili. Na co se Vás ptali? Čím Vás zaskočili? Na jaké otázky jste neměli připravenou odpověď? Co z Vašich odpovědí nebylo přijato pozitivně? Zkuste se zeptat toho, kdo s Vámi pohovor vedl, slušný personalista Vám rád poskytne zpětnou vazbu.

Rada číslo 8: Nezačínejte o platu

Nikdy nezačínejte s otázkou, která se týká platu, jako první. Vždy vyčkejte, až tuto otázku otevře sám personalista. Každý personalista se v závěru pohovoru zeptá, jakou máte představu o platu. Na otázku byste měli mít připravenou jasnou odpověď. Není dobré se podceňovat nebo naopak nesmyslně přeceňovat. Využijte dostupné srovnání platů dle pracovních pozic a regionů na internetu.

Rada číslo 9: Vyhněte se pomluvám bývalého šéfa

Asi nikdo nehledá do své firmy rebela, a proto byste měli být připraveni na otázku týkající se Vašeho bývalého zaměstnavatele. I kdybyste ve svém okolí neznali horšího člověka, neříkejte o něm nic špatného. Pracovní pohovor není vhodným místem, kde byste si mohli vylít vztek na svého bývalého šéfa. Budoucí zaměstnavatel si je totiž vědom toho, že po nějakém čase byste takto mohli mluvit právě o něm.

Rada číslo 10: Zeptejte se

Pohovor má formu dialogu. Proto nemusíte jen poslušně odpovídat, ale rozhodně se ptejte na to, co Vás zajímá a týká se přímo nabízené pracovní pozice. Máte právo se zeptat na cokoli, co Vám není jasné, na podrobnosti, které Vás zajímají a nebyly řečeny. Otázky si můžete připravit předem. Určitě neodcházejte předtím, než se s potenciálním zaměstnavatelem dohodnete na termínu a způsobu rozhodnutí o výsledcích přijímacího pohovoru. I tím dáte jasně najevo, že o nabízenou pracovní pozici opravdu stojíte.

 

Váš DŽOB tým