Jak a kde hledat práci?

Jak a kde je vhodné začít hledat práci? Důležité je při hledání práce propojit několik zdrojů a dát o sobě vědět aniž by člověk působil zoufale. Pokud uchazeč na personalistu působí, že bude vykonávat jakoukoli práci, protože potřebuje peníze a nezáleží mu na náplni práci, odrazuje to více než neznalost všech oblastí. Personalisté hledají někoho, kdo může přispět k rozvoji firmy a ne někoho, kdo bude dělat úplně cokoliv, aby dostal peníze, a na náplni práce mu vůbec nezáleží a možná ho ani nebaví.

Zdroje hledání práce:

  • úřad práce
  • personální agentury
  • inzertní weby
  • webové stránky firem
  • ostatní inzerce

Úřad práce

Úřad práce lidi využívají v případě, kdy jsou nezaměstnaní a chtějí, aby jim bylo hrazeno zdravotní pojištění, případně aby jim byla vyměřena podpora v nezaměstnanosti. Což se týká jak nezaměstnaných absolventů, tak lidí, kteří přijdou o práci. Nárok na podporu v nezaměstnanosti vzniká po odpracovaných 12 měsících.

Personální agentury

Personální agentury využívají lidé, hledající manažerské, řídící, obchodní, ale i technické pracovní pozice. Často se jedná o uchazeče, kteří jsou zaměstnaní, ale uvažují o změně zaměstnání. Personální agentury často provádí předpohovor, nebo pohovor formou assessment centra a firmám pošlou předvýběr uchazečů, nebo vybraného kandidáta na hledanou pozici.

Inzertní weby

Inzertních webů najdete na internetu hodně. Stačí si napsat do vyhledávače vhodná klíčová slova, jako nabídka práce, hledám práci, nabídka zaměstnání…atd. a zobrazí se Vám výsledky na různé inzertní weby, některé jsou všeobecné, některé se zaměřením, některé spíše orientované na vysokoškolsky vzdělané, jiné pro manuální pracovníky. Pokud na některém inzertním webu najdete zajímavou nabídku práce, je důležité se podívat, jak je inzerát starý a pokud je uvedena i konkrétní firma, tak se podívat na její web a něco si o ní zjistit, případně se podívat, jestli se inzerát nenachází i na webu společnosti a jestli není rozdílný. Např. na inzertním webu se může jednat o všeobecný inzerát, ale na webu společnosti zjistíte, že se jedná např. o technicky orientovanou pozici.

Webové stránky firem

Víte, v jakém oboru byste chtěli pracovat a znáte nějaké firmy, společnosti, organizace, které se touto oblastí zabývají? Pak je dobré sledovat jejich webové stránky, kde mohou v příslušné sekci vypisovat aktuální výběrová řízení. Nabídky práce se většinou nachází v sekcích, které se jmenují: kariéra, nabídka práce, výběrová řízení, volná místa, volné pozice atd. Mohou se nacházet v samostatné záložce, nebo pod záložkami o nás, o společnosti, náš tým atd.

Ostatní inzerce

Ostatní inzerce se nachází v tisku (noviny, časopisy, vyvěšené nabídky za výlohou, na nástěnce organizace). S touto inzercí se setkáte často, pokud si hledáte práci ve službách (kavárny, restaurace, obchod, kadeřnictví, knihkupectví). V takovém případě je nejlepší se hned zajít zeptat, jestli je nabízená pozice stále k dispozici. Pokud je nabídka stále aktuální, je dobré si poznamenat kontakt a následně e-mailem odeslat žádost o pracovní místo s přiloženým CV. Další možností je, že se na pozici půjdete zeptat už s vytištěným CV. Záleží, jestli je organizace samostatná a pracuje v ní i majitel, nebo se jedná o společnost mající více poboček a spadající pod centrálu, která řeší výběrová řízení.

Jaké jsou formy pohovoru?

U pohovoru se můžete setkat s běžnou formou pohovoru s personalistou a vedoucím oddělení, na které se hlásíte (Váš potenciální budoucí nadřízený), případně je u pohovoru jen jeden člověk – nadřízený, nebo více lidí (personalista, vedoucí oddělení, manažer, ředitel). Pohovor může být i vícekolový. V prvním kole se koná praktická část, kterou budete v zaměstnání vykonávat a má vyzkoušet vaše znalosti a schopnosti. Následně probíhá vyhodnocení úkolů a ti, kteří je uspokojivě zvládnou, jsou pozvání k osobnímu pohovoru formou rozhovoru nad Vaším životopisem s doplňujícími otázkami na předchozí pracovní zkušenosti.

Assessment centrum

V případě velkých firem, které hledají uchazeče na manažerské a obchodní pozice je často využívána forma pohovoru assessment centra, kterou si firmy organizují buď sami, nebo častěji jim ji připravují personální agentury a personalisté vyberou nejvhodnějšího uchazeče včetně psychologických posudků a závěrečné zprávy z průběhu pohovoru. Assessment centrum je pohovor ve skupině s dalšími uchazeči. Skupina 5 až 10 osob pak společně řeší zadané úkoly a musí se dohodnout jako tým nebo ve dvojicích na postupu a řešení problému. Uchazeči jsou přitom pozorováni personalisty a psychology a ti zaznamenávají jejich veškerou aktivitu, jako je práce v týmu, řešení úkolů.

Jak by se měl uchazeč o zaměstnání chovat v assessment centru?

Důležité je zaujmout svými nápady a řešením, nikoli skákáním ostatním do řeči, či shazováním jejich nápadů. Dobrý není ani jeden extrém snažit se zaujmout na úkor ostatních ani všem ustupovat a podřídit se, i když s řešením nesouhlasím. Předstírání a přetvařování se v assessment centru nemá naprosto smysl, protože akce bývají půldenní, nebo celodenní, nikdo se nedokáže tak dlouho přetvařovat a v některý moment se nechá pohltit úkoly a jeho pravá povaha se projeví.

 

Váš DŽOB tým