Jak úspěšně zvládnout pracovní pohovor

Nejdůležitější je se řádně připravit, nic nenechat náhodě a nepodcenit situaci. Příprava je velmi důležitá, na co byste neměli rozhodně zapomenout:

  • vyhledejte si dostatek informací o firmě a dané pracovní pozici, o kterou se ucházíte
  • znáte své předpoklady (znalosti, zkušenosti, schopnosti) pro danou pozici
  • připravte si odpovědi na případné otázky:
    • hypotetické (Co byste dělal kdyby...?)
    • oborové (otázky na Vaše znalosti daného oboru, oblasti a příklady řešení)
    • stresové (účelem těchto otázek je dostat Vás do komplikované situace, kterou musíte řešit pod tlakem a učinit tak třeba závažné rozhodnutí, dělat kompromisy...)
  • zjistěte si sídlo firmy a spojení k ní
  • zvolte vhodné oblečení

Při pohovoru

Stylem oblečení, pozdravem a celkovým vystupováním se snažte zanechat dobrý první dojem. Na úvodní otázky ohledně cesty a toho, jak se cítíte, odpovídejte pozitivně. Nezmiňujte své nedostatky. Jasně a srozumitelně odpovídejte na otázky, aby Vaše odpovědi byly relevantní k pracovní pozici. Při popisu svých zkušeností uvádějte příklady z praxe a snažte se působit přesvědčivě. Personalistu nepřerušujte svými dotazy a neskačte mu do řeči. Dotazy vznášejte po vyzvání na konci pohovoru. Nekritizujte bývalé zaměstnavatele. Na závěr se ujistěte, že jste všemu rozuměli (víte, kdy se Vám ozvou s výsledkem pohovoru). Při rozloučení podejte ruku všem, kteří se pohovoru účastnili, a poděkujte za jejich čas strávený s Vámi.

Co o Vás prozradí řeč těla? Jak zvládnout nervozitu?

Snažte se přirozeně usmívat a udržovat oční kontakt se všemi tazateli. Pokud možno působte aktivně a pozitivně. Stisk ruky mějte pevný při pozdravu a loučení. Nehrbte se, seďte rovně s rukama v klíně, gestikulujte přiměřeně na podporu Vašeho projevu. Nehrajte si s vlasy, tužkou atd. Pokud budete nervózní, nemyslete na neúspěchy, pečlivou přípravou se snažte minimalizovat jejich vznik. Nacvičte si projev před zrcadlem, vyzkoušejte si oblečení a vezměte si na sebe, něco v čem se cítíte přirozeně a dobře, není Vám to velké ani malé, nikde se nic nevyhrnuje. Není nic horšího, než si u pohovoru neustále kontrolovat oblečení, jestli někde něco nevylézá, nepadá, nemačká se atd. Jenom Vás to bude zbytečně znervózňovat a rozptylovat. Přirozeně je u pohovoru nervózní každý, kdo má o práci opravdový zájem. Snažte se nebýt křečovití, raději mějte celou dobu ruce v klíně a usmívejte se, protože úsměv uvolní svaly. Před odpovědí se zhluboka nadechněte, zmírníte tím napětí.

Struktura pohovoru

  1. představení se a úvodní dialog, kdy Vám budou položeny obecné otázky, ohledně toho jak se cítíte a jakou jste měli cestu
  2. přijdou otázky na Vaše vzdělání a zkušenosti (personalista u toho může zároveň procházet Vaše CV), aby si ověřili Vaše schopnosti pro danou pracovní pozici
  3. další otázky se budou týkat Vašich osobních vlastností, schopnosti práce v týmu, práce ve stresu, manažerské dovednosti, Vaše plány do budoucna, ideální práce, bývalá zaměstnání
  4. Řekněte nám něco o sobě. Představte se nám. Jaké jsou Vaše silné a slabé stránky? Řekněte nám něco o svém předchozím zaměstnání? (konkrétní pozice, která souvisí s budoucím povoláním). Co považujete za svůj největší pracovní úspěch? Jak si představujete běžný pracovní den v naší společnosti? Čeho chcete dosáhnout v horizontu 3-5 let? Kde se vidíte za 3 roky?
  5. V této chvíli převezme na chvíli slovo nejspíše vedoucí oddělení/nadřízený, který se spolu s personalistou účastní pohovoru. Představí Vám více firmu, řekne více o nabízené pracovní pozici, bude souhlasit, nebo nesouhlasit s Vašimi představami.
  6. Otázky o platu. Předem si zjistěte, jaké platy mají zaměstnanci na dané pozici. Řekněte rozmezí vzhledem ke svému vzdělání, praxi, velikosti společnosti, sektoru (státní/soukromý/neziskový).
  7. Jaký očekáváte plat?
  8. Nakonec dostanete prostor pro své dotazy. Je dobré si jeden až dva doma připravit. Není vhodné se na nic nezeptat.

 

Váš DŽOB tým