Váš první den v nové práci

Patříte mezi ty, kteří mají respekt a do jisté míry i obavy z nových věcí? Řešíte, popřípadě zanedlouho budete řešit právě obavy z nástupu do nového zaměstnání? Již nyní z toho máte žaludeční problémy?
Netrapte se. Takové obavy trápí většinu lidí. Podívejme se proto na situace, se kterými se můžete setkat během prvních dnů v práci a také na to, jak bude probíhat Váš první den v novém zaměstnání.

Jak může vypadat váš první den v nové práci?
Ve většině případů Vás přivítá Váš nadřízený, který provede po firmě a představí Vás nejen kolegům na pracovišti, ale i ostatním zaměstnancům, se kterými budete přicházet do styku. Váš nadřízený (případně odpovědný zaměstnanec útvaru lidských zdrojů) Vás seznámí s časovým plánem adaptace. V některých firmách uplatňují princip rotace, při kterém nový zaměstnanec postupně poznává všechny součásti nové práce, blíže se seznamuje s fungováním firmy a získává tak všechny potřebné souvislosti, které budou potřebné při plnění svěřených úkolů.

Může se však setkat i s tím, že firma, pro kterou jste se rozhodli pracovat nemá vypracován plán adaptace nových zaměstnanců. Hned v první den nástupu do práce budou od Vás požadovat, abyste vykonávali práci bez úvodních informací nezbytných instrukcí a bez zaškolení a to za cenu, že budete podávat standardní výkon. V tom případě zvažte, zda Vám tato nová práce stojí za to, abyste se tak včas vyhnuli mnoha nedorozuměním a nepříjemnostem.

Nedůvěra nových kolegů

Jako nový zaměstnanec se ocitnete v poměrně složité situaci. Noví kolegové se k Vám mohou chovat chladně až rezervovaně. Stáváte se pro ně cizím elementem a zdrojem nejistoty. Zapadnete do týmu? Byli jste přijati na místo jejich oblíbeného kolegu? Vidí ve Vás konkurenci? To vše se jim může honit hlavou. Postupem času, když se lépe poznáte, tato rezervovanost a nedůvěra pomine sama od sebe.

Abyste se co nejlépe zabydleli v nové práci a aby si Vás noví kolegové oblíbili, nabízíme Vám pár užitečných rad

1. Chovejte se přirozeně.
2. Důležité je nehrát si na někoho, kdo ve skutečnosti nejste. I tak by se to časem provalilo.
3. Buďte iniciativní, ale zároveň i skromný.
4. Nesnažte se hned v první dny příliš prosazovat, aby si kolegové o Vás nemysleli, že se předvádíte. Váš čas teprve přijde a Vy budete moci ukázat, co ve Vás je. Zároveň však nebuďte pasivní, aby se nestalo, že Vás nikdo nezaregistruje.
5. Řiďte se pravidly slušného chování.
6. Za každou poskytnutou informaci poděkujte a hlavně nešetřete úsměvem.
7. Neklaďte na sebe příliš vysoké požadavky hned od začátku.
8. Mohlo by se stát, že odkryjete všechna svá esa hned na začátku a později byste mohli zklamat velká očekávání svých nadřízených.
9. Zorientujte si ve firemní kultuře.
10. Jde o celou řadu pravidel a hodnot, které ve firmě vládnou. Mohou být vysloveny i nevysloveny. Všímejte si např. styl jednání kolegů v práci, styl jednání s obchodními partnery, ale i styl oblékání.

 

To, kdy se budete v práci cítit jako doma, záleží jen na Vás

Váš DŽOB tým